דילוג לתוכן הראשי

 הז'אנר האהוב עלי ללא עוררין הוא: ספרי המתח.

לא לדעת מה יקרה בדף הבא ובסוף הספר, זה החלק המרתק בקריאת ספרים.
שיטה זו נראית תמימה, אך היא בהחלט יוצרת בעיות. השיטה הזאת, בונה מתח בקורא שמדרבן אותו לקרוא על חשבון זמן אוכל, משפחה, שינה ולעיתים גם מזמן ה"אוויר".

אני מניחה, שעוברת מחשבה כרגע "היא ספרנית, יש לה זמן לקרוא". ברור שלא קראתם את הפוסטים הקודמים. ספרייה זה המקום האחרון שבו מתאפשר לספרנים לקרוא. לקחת ספרים ולהעמיד ליד המיטה בצורה של מגדל בבל, כן. בהחלט כן. לקרוא, פחות.

הדרך בעבודה שאני מצליחה לקרוא היא כזאת: אני מחזירה ספרים למקום, חייבת לעיין, מתחילה לקרוא, שקועה, צוחקת בקול, ממשיכה לקרוא, קורא שואל שאלה, עונה, ממשיכה לקרוא, שקועה, נתקעת במדפי הספרים, מחזירה למקום את הספרים וחוזר חלילה. רק תחליפו את הצוחקת במתרגשת/נעצבת. ותחליפו את "נתקעת במדפי ספרים" בנתקעת באנשים/עגלות/קירות כו'.

הזמן לקרוא הוא זמן יקר ולצערי אין לי הרבה ממנו, העבודה בספרייה היא אינטנסיבית ולאורך כל היום. הזמן הממוצע שבו ספרייה נסגרת. הוא 19:00. תוסיפו, נסיעה הביתה, התייחסות לבני משפחה (כל אחד לפי רמת נחמדותו. תנחשו מי הכי פחות?) קצת טיפול בבית (כי הפחות נחמדים לא עשו את המוטל עליהם). ומכאן ועד להחזיק ספר ביד....

במקרים שבהם אני לא צונחת ישירות למיטה, אני לוקחת ספר וברוב המקרים הסוף שלי ידוע מראש. אני לא הולכת לישון עד לסוף הספר. בחלק קטן מהמקרים, כשהבנתי מה יקרה. יקח קצת יותר זמן.
אז כיאה לספרנית, ההמלצות האישיות שלי למי שיש נדודי שינה, או למי שיהיה חוסר שינה אחרי הקריאה, אבל זה על אחריותכם.

• מיירון בוליטר, הרלן קובן. אמנם לא בלש אבל, ספרי מתח מעולים וכיפים (טיפ ספרנית, מי שרוצה להתחיל לקרוא באנגלית שיקח את הספרים של קובן, קלילים ובשפה פשוטה ונעימה).
• ג'ק ריצ'ר, לי צ'יילד. בלש צבאי לשעבר, חד הבחנה שמקיים את המצווה "עזרה לזולת" במלואה. מבנה גוף לא פרופוציונלי וענק (הלוואי והיה אחד מחבריי)
• הארי הולה, יו נסבו. בלש עם תכונות נדירות מיוחדות, אלכוהליזם ובעיות אישיות רבות. הספרין שלו האחרונים נעשו קצת פסיכים, אבל אני עדיין ממשיכה לקרוא, כי זה כתוב טוב ומרתק.
• קומיסר מגרה,ז'ורז' סימנון. בלש צרפתי, החקירות הן לא עכשוויות, הן מתרחשות באמצע המאה הקודמת. הוא לא בלש רגיל, לוקח לו זמן לפתור את התעלומה והוא בעיקר פועל על אינסטינקט אישי.(טיפ ספרנית, זה קצת יותר מתוחכם משאר הבלשים ולא מתאים לכל אחד.)
• הבלשית אריקה פוסטר, רוברט ברינדזה. בלשית מרתקת שלדעתי לא נותנים לה מספיק מקום בספרות בארץ. המקרים ואופן פתירתם מרתקים. והסיפור האישי של אריקה השזור בספרים, מסקרן.
• אראסט פנדורין, בוריס אקונין. הבלש הזה חוצה ארצות במקרים שלו ובהחלט מצליח להפתיע בכל ספר מחדש.
• איימוס דקר ואטלי פיין, דיוויד באלדאצ'י. הם בלשים שכל כך מסקרנים אותי ומרתקים אותי עד שאני חייבת לקרוא כל ספר שיוצא כדי לקבל עוד פיסת מידע עליהם.
• שרלוק הולמס, ארתור קונאן דויל. אבל לו, מגיע פוסט בנפרד (ולמי שלא ראה את שרלוק של הbbc רוצו לראות, יצירת מופת)

אלו הם חלק קטן מהספרים שהם ברשימת ה"חייבת לקרוא". הרבה סופרים מעולים טרם כתבתי כמו: אגאתה כריסטי, פרד ורגס, גרג הורוביץ, נלסון דה-מיל, סבסטיאן ז'פריסו, ג'ון לה קארה, והחבר'ה שלנו, מישקה בן-דוד, ליעד שוהם, שולמית לפיד ועוד רבים וטובים. גם אלו, הם רק מהז'אנר "ספרי המתח".
אז אם כזה טוב החלק הזה של הספרים, תארו לכם כמה טוב הוא עולם הספרייה.

כתבתי די, לכו לספרייה, לכו לקרוא. תהנו ותפליגו בדמיון למקומות הכי משוגעים, לחוויות הכי מטורפות שהיו לכם או כאלה שאתם רוצים לקחת חלק בהם (גם כאלה שבתת מודע).
הדרך היחידה להישאר נורמלים, זה להיות משוגעים. אם אף אחד לא כתב זאת לפני, זכויות יוצרים שלי;)
תשארו משוגעים, הספרייה המשוגעת.
אין תיאור זמין לתמונה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ראש השנה

  "בראש השנה, בראש השנה פרחה שושנה אצלי בגינה. בראש השנה סירה לבנה עגנה לה בחוף פתאום" אח, תקופת החגים. להרבה אנשים יש תגובות שונות לתקופה הזאת וכל תגובה כנראה נובעת מהמצב האישי בו הם נמצאים +אישיות. קונוטציה שיש לאנשים כשהם שומעים תקופת החגים: אוכל, משפחה, שמחה, אוכל, קניות, עצב, מתנות, אוכל. לקוראים המהממים שלי, יש קונוטציה אחרת: "אפשר עוד ספר או שניים או שבעים" יש קוראים שבהחלט יקראו את הנוספים. יש כאלה שהנוספים לא יספיקו להם והם ילכו לקנות עוד או ישתמשו בפלטפורמה הדיגיטלית. ויש את אלה ש... שהחזירו ספר באיחור של 4 חודשים אחרי שתי הארכות. ובאותו משפט "לא היה לי זמן לקרוא" אמרו "אפשר עוד אחד לחגים?" שמבקשים ספר נוסף כי "זאת זכותם החוקתית" הטעות במקור.(מטעם חוק הארנונה, פרק :*מואוסים, סעיף :אבו אל מואוסים שבו נכתב: "כל תושב שמשלם ארנונה, כספו הולך למשכורת של הספרנית והיא בזאת מחויבת לספק את כל צרכי הספרייה לנ"ל, לרבות, גחמות מטורפות" ). אלה שיכניסו את סבתא שלהם בתור קוראת בספרייה, אבל ברגע שסבתא מבינה שיש גם ספרים בצר

חורף ואחיות

  הפוסט הבא מוקדש לאחותי הבכורה שלא ראיתי כבר הרבה זמן בגלל הקורונה, ועד שהייתה לנו הזדמנות, היא התפקששה. חורף זאת התקופה האהובה עלי. למה? לא יודעת. אני בכלל ילידת הקיץ, שיא הקיץ. אבל משהו בתחושה של שכבות בגדים, שתייה חמה, סוודרים עם שרוולים ארוכים. פשוט מעלה בי מחשבות חיוביות ושמחה. בין כל הנזכרים לעיל, יש את הספר. זאת התקופה בשנה שבה אני הכי קוראת ספרים. לא בחופשה, לא בעבודה (טוב, קצת). בחורף, ניתן לראות מי מבין הקוראים הוא מכור לספרייה? מי משוגע? ומי סתם משעמם לו? המכורים לספרייה יגיעו כמו שעון למרות מזג האוויר ולרובם יש כמובן את ציוד החורף: מטריה, מעיל. עכשיו תאמרו כן, לכולם יש בחורף , מה שונים הם מהשאר? ובכן, מטריה ומעיל גם לספרים. לאו דווקא מטריה ומעיל בצורתם הרגילה, לכל קורא פרשנות משלו. זה ההבדל. מה ראיתי בחיי, בינתיים: -ספרים עטופים בעיתון שנמצא בתוך שתי שקיות ניילון של "אושר עד" שנמצאות בתוך שקית של "תמנון" שנמצא בתוך תיק הספרייה. -ספרים שנמצאים בתוך נייר סופג בתחתית עגלת השוק שמעליהם יש קרש חיתוך כדי שלא יהרסו. דיסק שמע שנמצא בתוך "דיסק מן" ומוש

מי עוסק בספרנות?

  מי שרוצה לעסוק בספרנות, בדרך כלל מגיע בגלל אחד מהסעיפים הבאים: 1. גנטיקה- אם יש מישהו במשפחה שהוא ספרן (אמא שלי ספרנית) 2. אהבת הספר והקריאה- (התחיל מארגזי הספרים שאמי הייתה מביאה הביתה בילדותי וכולם היו רצים לתפוס ספר ראשונים) 3. אהבת המקצוע (בסעיף הבא תבינו למה זה גורם) 4. מצב נפשי (אשכרה בחרתי לעסוק בזה למרות שידעתי מראש מה השכר, התנאים, השעות וכו') 5. אידיאולוגיה- עידוד הקריאה לכל התושבים (משום מה לקוראים אני מצליחה להגיע. אך לחלק מבני ביתי...) היות ואני עונה על כל הדרישות הנ"ל, אתם יכולים להסיק שאני משוגעת. ואני אסכים. אני יכולה לומר בוודאות, שאהבת הספר +אהבת המקצוע/מצב נפשי , הם הגורמים הבלעדיים על עצם היותי ספרנית היום. העובדה הזאת גרמה להרבה החלטות בחיים האישיים שגבו מחיר אישי, אך עזרו לי להגיע למטרת העל שלי. להיות בן אדם טוב! לא יסולא בפז המפגשים עם הקוראים המיוחדים שיש בספרייה שלי, אך הם מאתגרים את מטרת העל שלי: א' -שבספרים שהיא מחזירה יש או אוכל לציפורים או לשלשת, אך מבחינתה ככה היא קיבלה את הספר (כן, בכל פעם) מ' -שמשווה בין הספרניות ומדמה אותן למכוניות.